اجزای تشکیل دهنده سئو (SEO)

سئو داخلی، سئو خارجی ، سئو تکنیکال

هرم تشکیل دهنده ی سئو

همه ی راه روش ها و تکنیک هایی که برای سئو کردن سایت وجود دارند ، به این سه قسمت زیر تقسیم بندی میشوند:

به عبارت دیگر علم سئو به این سه قسمت تقسیم بندی میشود.

سئو داخلی سئو خارجی سئو تکنیکال

سئوی تکنیکال (Technical)

منظور از سئوی تکنیکال ساختار فنی سایت شماست که باید استاندارهای کدنویسی سایت شما رعایت شود و باگ نداشته باشد, اصول طراحی سایت رعایت شود و سایت دارای نسخه ریسپانسیو مناسب باشد.

ریسپانسیو (mobile-friendly) بودن سایت شما در صفحه نمایش های مختلف مانند گوشی و تبلت و سیستم… خوب اجرا شود.

نشانه گذاری های استاندارد در کدنویسی و بهنیه سازی سرعت سایت که از عومل بسیار موثر است.

سئو تکنیکال

سئوی داخلی (On-page)

سئوی داخلی مربوط یه تغییرات و فعالیت های درونی سایت شما می شود

مانند لینک سازی های داخلی بین صفحات شما و کلمات کلیدی با ارزش و مناسب نوع کسب و کار شما, آنالیز رقیب ها و تولید محتوای خالص و کپی نشده و با ارزش,بروزرسانی مطالب, دسته بندی و برچسب گذاری مناسب و…

سئو داخلی یکی مهم ترین قسمت های سایت است

سئو داخلی

سئوی خارجی (Off-page)

سئوی خارجی به فعالیت های خارج از سایت شما جهت بالا بردن اعتبار و کسب بازدید کننده انجام میگیرد , به عنوان مثال فعالیت در شبکه های اجتماعی مانند

instagram , twetter , pinterest , linkedln , facebook , youtube , telegram , whatsapp و… ,

تبلیغات و بازاریابی, کامنت مارکتینگ خرید بک لینک و ریپورتاژ اگهی و… 

البته سئوی خارجی نیاز به استراتیژی مناسب دارد وگرنه باعث آسیب رساندن به سایت شما میشود . یه عنوان مثال اگه بک لینک های شما طی بازه ی زمانی کمی بسیار یالا باشد گوگل شما را اسپم تشخیص میدهد و اعتبار شمارا بشدت کاهش میدهد.

سئوی کلاه سفید (White-hat SEO)

سئوی کلاه سفید همان پیروی کردن از الگوریتم های گوگل است.

به مجموع اقدامات قانونی و پیرو الگوریتم های گوگل که باعث بالا رفتن کیفیت و ارزش سایت شما میشود سئوی کلاه سفید میگویند

این مجموع اقدامات شامل ارتقای کیفی سایت شما میشود. به عنوان مثال :

   و….

سئوی کلاه سیاه (Black-hat SEO)

سئوی کلاه سیاه کاملا در تضاد با سئوی کلاه سفید است

همانطور که گفته شد برای سئو شدن سایت شما نیاز به زمان و استراتیژی مناسب دارید که در جایگاه خوب قرار بگیرید

اما یک عده میخواهد یک شبه راه صد ساله بروند دست به هرکاری برای بالا اوردن سایت خود میزنند

روش های کلاه سیاه بسیار دارای ریسک هستند شما با استفاده ازین روش ها پنالتی خواهید شد و سایت شما جریمه میشود.

معمولا افراد حرفه ای ازین روش استفاده میکنند در مواقع این افراد یک مجرم درحال فرار هستند که بزودی دستگیر خواهند شد, چون الگوریتم های گوگل روز به روز درحال پیشرفت و بروزرسانی هستند .

;

تصاویر در سئو (images in SEO)

یکی از رایج ترین مشکلات سایت های سئو نشده سایت هایی هستند عکس های بهینه نشده دارند که بسیار باعث سنگینی و افت سرعت سایت میشود. بهینه سازی تصایر در سئو یک امر بدیهی است و حتما باید انجام شود.

عکس ها یکی دیگر از عوامل موثر در سئو هستند چون قابلیت های مفیدی برای جذب مخاطب دارند.

به عنوان مثال عکس ها از لحاظ زیبایی سایت , رساندن منظور مطلب , حفظ کاربر در صفحه , و دارای قابلیت جایگذاری لینک و ALT هستند که بسیار در سئو داخلی (On-page) نقش مهمی را ایفا میکند.

عکس ها در سئو

الگوریتم های گوگل (Google algorithms)

گوگل برای اینکه سایت ها را مجبور به خدمات و کیفیت دهی بالا کند , یکی سری الگوریت هایی طراحی کرده که بر اساس معیار های مشخص سایت شما را آنالیز و رتبه بندی کند.

این معیار ها همان سئو کلاه سفید هستند.

معمولا هر الگوریتم گوگل کار مخصوص خود را انجام میدهد , به عنوان مثال وظیفه الگوریتم پاندا (Panda Algorithm)  بررسی کیفیت محتوا , شناسایی میزان رضایت کاربران از متن قرار گرفته در صفحه و برسی و تکراری نبودن محتوا و …. را بر عهده دارد.

الگوریتم های گوگل

ابزار های سئو (SEO tools)

 همانطور که هر کاری به ابزار خود نیاز دارد , در سئو هم ابزارهایی وجود دارند که کمک بسیار زیادی به آنلالیز و بررسی سایت میکند.

اکثر ابزار های سئو صرفا جهت آمار گیری و آنلایز استفاده میشوند و به خودی خود کاری را انجام نمیدهند ولی در مسیر اقدام به اعمال تغییر در سایت به شما کمک میکنند.

اما سئو در وردپرس متفاوت تر است, امروزه پلاگین های زیادی برای سئو کردن سایت ساخته شده اند که تاثیر خوبی بر سئو سایت دارند و اغلب کار شما را راحت میکنند ولی در سایت هایی که با کد نویسی طراحی شده اند معمولا قابلیت سفارشی سازی گستره تری را شامل میشوند. البته کار با افزونه های وردپرسی نیازمند علم مورد نیاز خود است که یک سئو کار دارای این علم است.

 

ابزار های سئو

اسکیما (schema) چیست؟

اسکیما در واقع یک نوع زبان نشانه گذاری است که نوع و هدف محتوای شما رو برای گوگل مشخص میکند.

تا گوگل بتواند خیلی راحت تر و سریع تر سایت شمارا تجزیه و تحلیل کند.

به عنوان مثال با اسکیما (schema) شما برای گوگل مشخص میکنید که محتوای شما درباره ی چه دسته ای موضوعات است یا سایت شما یک وبلاگ خبری است یا فروشگاه و…

البته کاربرد های اسکیما به همینجا ختم نمیشود. به عنوان مثال با اسکیما میتوانید مطلب خود را ستاره دار کنید و …

 

در ادامه به شما روش های استفاده از اسکیما و کاربردهای آن را آموزش خواهیم داد.

اسکیما

بکلینک ها (Backlinks)

بکلینک ها همان لینک هایی هستند که شما از سایت های دیگر میگیرید. این لینک ها باعث بالا بردن اعتبار شما میشوند.

مثال بکلینک گرفتن در اجتماع مانند این است که توسط یک فرد معتبر به افرادی معرفی شوید که اعتبار بدست آورید.

یکی از روش های بکلینک گرفتن تبلیغ شدن سایت شما در سایت دیگر است که اغلب به صورت  Follow و noFollw انجام میشود که در ادامه مطلب به معنی آنها اشاره میکنیم.

البته بکلینک موضوع بسیار حساسی است و حتما نیاز به استراتیژی و بازه زمانی مناسب دارد چون بکلینک گرفتن زیاد شمارا در قالب سئو کلاه سیاه قرار میدهد و گوگل شمارا اسپم شناسایی میکند و درنتیجه سایت شما پنالتی میشود و ضربه بسیار سنگینی متحمل خواهید شد.

 

وظیفه بررسی بکلینک های شما الگوریتم پنگوئن (Penguin Algurithm) است.

backlink

ترفندهای سئو مارکتینگ (SEO marketing)

هر کسب و کاری برای جذب مشتری شگرد های خود را دارد. سئو مارکتینگ شگردهایی هستند که باعث جذب مخاطب و مشتری برای شما میشود.

به عنوان مثال اگر دو فروشگاه کفش در کنار هم قرار بگیرند و جنس های تقریبا یکسان داشته باشند. یکی از آن دو فروشگاه از ترفند های جذب مشتری استفاده حتما نسبت به فروشگاه مقابل فروش بیشتری خواهد داشت.

تبدیل بازدید کننده به مشتری بسیار بحث مهمی است در سئو, چون سود بیشتری را نصیب شما میکند.

فراموش نکنید سئو کردن سایت شما به معنی دیده شدن شماست , بحث تبدیل بازدید کننده به مشتری به قسمت مارکتینگ شما برمیگردد.

دیجیتال مارکتینگ

نقشه سایت (Sitemap) چیست؟

نقشه سایت یا sitemap یک فایل xml است که پس از جایگذاری آن در سایت شما وظیفه اش معرفی قسمت های سایت شما به خزنده های گوگل است.

فایده استفاده از سایت مپ خزش سریع تر خزنده های گوگل در سایت شما است. در نتیجه پس اعمال هر تغییری در سایت شما گوگل سریع تر سایت شما را برسی میکند و نتیجه را نشان میدهد.

 

در  ادامه به شما نحوه ی ساخت  و جایگذاری sitemap را به شما اموزش خواهیم داد.

نقشه سایت
امتیاز post

One thought on “اجزای تشکیل دهنده سئو (SEO)

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *