سئو تکنیکال (Technical SEO) چیست؟

سئو تکنیکال چیست؟

فهرست مطالب

سئوی تکنیکال (Technical)

منظور از سئوی تکنیکال ، بهینه سازی و حل مشکلات فنی سایت است .

سئو تکنیکال (Technical SEO) هیچ ربطی به محتوای سایت ندارد و شامل مسائل فنی و ساختاری سایت میشود.

اگر سئو را یک ساختمان فرض کنیم سئوی تکنیکال اسکلت بندی ساختمان است.

سئوی تکنیکال به سئوی فنی نیز معروف است.

 

بطور کلی اهداف سئو تکنیکال (Technical SEO) را میتوان بصورت زیر خلاصه کرد:

رعایت اصول سئو در طراحی سایت و صفحات و ساختار آن

بارها از ما سوال شده که آیا بعد از ساخت سایت باید به سئو پرداخت یا درحال ساخت؟

جواب این است که در هر صورت امکان سئو شدن وجود دارد ولی رعایت کردن اصول سئو در طراحی سایت بهتر است , به این دلیل که اگر درحال ساخت موارد سئو رعایت شود دیگر نیاز ضروری به تغییر ساختار سایت وجود ندارد و هذینه اضافی برای شما به وجود نمی آید.

در سایت سئو نشده ، سئوکار تا مدتی وقت خود را صرف حل مشکلات از قبل انباشته شده میکند و تعیین استراتیژی برای سایت به تعویق می افتد.

به عنوان مثال شما یه ساختمان بدون اسکلت بندی بسازید و بعد از ساخت آن بخواهید بعد از مدتی دیوار هارا بکوبید و اسکلت نصب کنید. این مورد سخت و وقت گیر و هذینه بر است.

پس بهتر است در حال ساخت سایت اصول سئو مخصوصا سئو فنی رعایت شود .

فرض کنید یک سایت سئو نشده تصمیم به سئو کردن خود گرفته.

این سایت دارای 50 عکس درون خود است.

سئوکار باید همه عکس هارا بهینه کند و در جای خود قرار دهد.

البته روش هایی برای گروهی بهینه کردن عکس ها وجود دارد، اما تمام عکس ها باید تک به تک نام گذاری صحیح شوند و ALT یا توصیف عکس ها باید انجام شود.

بستگی به شرایط ممکن است یک هفته انجام این کار طول بکشد. یعنی شما یک هفته از سئو سایت خود عقب ماندید ، به دلیل رعایت نکردن اصول سئو در طراحی سایت

 

منظور از اصول سئو در طراحی سایت چیست؟

منظور از اصول طراحی در سئو یعنی در طراحی سایت حتما نسخه ی ریسپانسیو (responsive) سایت طراحی شود. یعنی سایت شما در گوشی بطور صحیح و مناسب اجرا شود.

صفحات در ارتباط با هم طراحی شوند تا بتوان در سئو داخلی بهتر پرداخت و سایت باید تجربه کاربری (UX) خوبی را ارائه دهد و کاربر را به صفحات دیگر هدایت کند.

 

عنوان های بعدی که در ادامه به آن میپردازیم به اصول طراحی فنی مربوط میباشند.

نشانه گذاری صحیح و استاندارد کدهای HTML

نشانه گذاری های HTML ای که مربوط به سئو میشود :

مهم ترین صفحه هر سایت صفحه اول آن است , معمولا در صفحه ی اول بیشترین اعتبار سئو خود را اختصاص میدهند و دلایل آن را به شما در سئو داخلی (on-page) توضیح خواهیم داد.

این نشانه گذاری ها اغلب در قسمت head سایت قرار میگیرند. قسمت تگ head قسمتی از سایت است که کاربران نمیتوانند ببینن و فقط در کد میتوان دید و ویرایش کرد. یک راه برای دیدن آن توسط کاربرد است و آن استفاده از گذینه Inspect Element در مرورگر شماست. در این قسمت شما ساختار کدهای HTML سایت را میتوانید ببینید و حتی تغییرات موقتی انجام دهید و نتیجه را خودتان ببینید.

کلیک راست بر روی صفحه سایت و انتخاب گذینه

 Inspect Element

inspect element

در این قسمت میتوانید میتوانید ساختار HTML سایت را ببینید.با باز کردن تگ head میتوانید اطلاعات نشانه گذاری را ببینید

inspect element

استفاده از این ابزار باعث میشود شما کد های دیگران را عرض یابی کنید یا حتی الگو برداری کنید , البته

Inspect Element در سئو کاربرهای بیشتری دارد که در بخش های بعدی به آن می پردازیم.

 
 

کد های Javascript و Css حتما بهینه و به روش External نوشته شود

 

یکی از مواردی که اکثر طراحان front-end  به آن توجه نمیکنند , بهینه نوشتن Javascrip و Css است.

 

منظور از بهینه بودن کد چیست؟

 

در زبان Javascript و Css هر کلمه فضای کوچکی از حافظه را اشغال میکند حتی فاصله ای که بین کلمات و خط های کد ایجاد میکنیم یک کاراکتر به حساب می آید و فضایی را اشغال میکند . این فضای اشغال شده روی هم رفته زیاد میشود و سرعت سایت را بسیار کاهش میدهد.

و یکی دیگر از مشکلات inline نوشتن Javascript و Css است .

Javascript و Css باید به روش External نوشته شود.

 

inline :  یعنی Javascript یا Css در داخل تگ html نوشته شوند.

internal: یعنی Javascrip یا Css بین دو تگ html نوشته شوند.

External : یعنی کد های Javascript و Css در فایل های جداگانه نوشته شوند و در فایل html در صورت نیاز فراخوانی شوند.

در اسلاید های زیر میتوانید نمونه مثال های را Css ببینید

هنگام بارگذاری صفحه‌ی از سایت، مرورگر کاربر بایستی محتوای همه فایل‌های جاوا اسکریپت را بخواند و سپس اجرا کند، که این کار مسلماً زمان بر خواهد
بود. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود تا فایل‌های جاوا اسکریپت را در پایین صفحه فراخوانی کنید تا زمان بارگذاری اولیه صفحه وبسایت‌تان را کاهش دهید.

توجه داشته باشید که تا حد امکان کد های External خود را در یک فایل بنویسید. یعنی تمام کد های js شما در یک فایل باشد و چند عدد فایل js ساخته نشود

 
 

 

 

 

اگر چند فایل

js یا css دارید

آن هارا با هم ادغام کنید

 

 

شما در سایت gtmetrix.com میتوانید تاثیر عوامل مختلف بر سرعت سایت را مشاهده کنید.

سایت gtmetrix یک سایت معتبر برای تخمین کیفیت سرعت سایت است و ایرادات سایت را شناسایی و به شما نشان میدهد.و به شما نشان میدهد در صورت برطرف کردن ایراد مشخص شده چقد تاثیر مثبت خواهد داشت.

 

در بخش های بعدی به gtmetrix در سئو خواهیم پرداخت.

در این قسمت شما میبینید که سایت مقابل 30% از کد های JavaScript خود را بهینه نکرده

gtmetrix seo

این قسمت نشان میدهد فایل جاوا اسکریپت سایت نیاز به اصلاح دارد.

مثلا یکی از فایل ها inline نوشته شده

gtmetrix s

همانطور که میبینید سرعت سایت وضعیت بدی دارد و زمان کامل بارگذاری صفحات آن 19.5ثانیه است. نرمال ترین سرعت 8 ثانیه است و خوب زیر 2 ثانیه.

البته عوامل بسیاری بر سرعت سایت تاثیر گذارند ولی شایع ترین عوامل بهینه نشدن عکس ها (Optimize images) , استاندارد نبودن سایز عکس ها (Serve scaled images) و بهینه نبودن javascript و css و… هستند.

gtmetrix

تفاوت یک فایل جاوا اسکریپت  بهینه یا فشرده نشده با فشرده شده به شکل زیر است

تفاوت یک فایل جاوا اسکریپت بهینه یا فشرده نشده با فشرده شده به شکل زیر است ↓

کد فشرده نشده

جاوا اسکریپت فشرده نشده

همان کد ولی فشرده شده

جاوا اسکریپت فشرده

حجم همان فایل , فشرده نشده

جاوا اسکریپت فشرده نشده

حجم همان فایل , فشرده شده

جاوا اسکریپت فشرده

شاید فکر کنید چون حجم فایل ها بایت (bytes) است پس تاثیر زیادی ندارد . اما برعکس تاثیر بسیار زیادی بر روی سرعت میگذارد. زمانی که حجم اضافه یا بهینه نشده به مگابایت رسید(mb), قطعا بهنیه کردن آن نقش حیاتی را ایفا میکند و گاهی به جهش رتبه بزرگی رو به رو خواهید شده.

چطور فایل های جاوا اسکریپت و Css خود را بهینه کنم؟

برای تشخیص بهینه نبودن فایل های سایت ، میتوانید از سایت GTmetrix و یا google page speed insights استفاده کنید.

و اما برای رفع سنگینی آن ، ابزار های آنلاینی وجود دارند که می توانند فایل های css و js شما را تا حد امکان بهینه کنند. 

سایت های بهینه کننده ی فایل CSS

سایت های بهینه کننده ی فایل Javascript

بهینه سازی سرعت سایت

طراحی نسخه ریسپانسیو (mobile friendly)

ریسپانسبو

منظور از نسخه ریسپانسیو (Responsive) یا واکنشگرا چیست؟

در طراحی سایت یکی از عوامل مهم سایت ریسپانسیو یا  واکنشگرا بودن آن است . یعنی سایت در صفحه نمایش های مختلف به درستی اجرا شود.

به همین منظور طراحات بعد از طراحی نسخه دسکتاپ , نسخه موبایل و تبلت را هم طراحی میکنند.

چرا واکنش گرا بودن سایت مهم است؟

اولین دلیل واکنش گرا بودن سایت این است که مخاطبان سایت خود را ازدست ندهید بدلیل اینکه واکش گرا نبودن علاوه بر بهم ریختگی سایت شما باعث ارائه دادن تجربه کاربری بسیار بدی هم میشود . طوری که بهم ریختگی سایت شما مخاطب را آزار میدهد و رفته رفته مخاطب های سایت خود را از دست می دهید.

و دلیل دوم این است که از لحاظ سئو هم امتیاز منفی برای شما در نظر گرفته میشود .

چون واکنش گرا بودن یکی از عواملی است که موتور های جستوجوگر گوگل آن را بررسی میکنند و به آن امتیاز میدهند .

چطور میتونم واکنش گرا بودن بودن سایت رو تست کنم؟

از بهترین روش های چک کردن واکنش گرا بودن سایت, سایت  mobile-friendly test  است .

شما پس از وارد شدن به این سایت , آدرس سایت مورد نظر خود را وارد میکنید

تست ریسپانسیو

پس از انجام تست اگر سایت شما ریسپانسیو یا واکنش گرا بود با این پیغام روبه رو میشوید

تست ریسپانسیو
تست ریسپانسیو

اگر میخواهید بطور چشمی ببینید که سایت شما در صفحه نمایش گوشی به چه شکلی میشود

از کلید  ترکیبی shift + alt + m  استفاده کنید .

در قسمت بالای صفحه با کلیک بر روی  Responsive میتوانید صفحه نمایش موبایل های مختلف را انتخاب کنید.

 
 

سایز های استاندارد طراحی سایت ریسپانسیو یا واکنشگرا

 

ابعاد طراحی سایت موبایل
320*480 پیکسل
360*640 پیکسل
ابعاد طراحی سایت تبلت و دسکتاپ
1024*768 پیکسل
ابعاد طراحی سایت دسکتاپ
800*1280 پیکسل
980*1280 پیکسل
1280*600 پیکسل
1290*900 پیکسل

مثال ریسپانسیو در کد HTML و Css

برای رسیپانسیو کردن صفحه در html از مدیا کوئری (media@) استفاده میشود.

برای اینکه بتوان از مدیا کوئری ها استفاده کرد باید در تگ  head  تگ متای زیر را قرار دهیم:

@media

به عنوان نمونه در مثال زیر

می خواهیم تا در عرض های کمتر از  35em دو قسمت Main و Sidebar در زیر هم قرار بگیرند و زمانی که عرض بیشتر از  35em (یعنی همان 560px  ) است این دو قسمت در کنار هم قرار بگیرند.

@media

برای مثال های بیشتر و کد های آماده در مورد media@ میتوانید به این قسمت از مرجع بزرگ  W3schools.com  مراجعه کنید.

استفاده کلمات کلیدی در آدرس (URL)

بطور کلی استفاده از کلمات کلیدی در آدرس سایت, نقش حیاتی در جهش رتبه شما در سئو ندارد ولی بی تاثیر نیست و یک سئوی استانداردباید url های استانداردی را هم دارا باشد.

اگر بخواهیم استاندارد بود url هارا در یک خط بیان کنیم:

اما آیا URL انگلیسی بهتر است یا فارسی؟

در این مورد میتوان بحث زیادی کرد اما بطور کلی فرق چندانی باهم ندارند , چون امروزه گوگل بسیار راحت میتواند فارسی را بفهمد.

اما بر اساس تجربه یک سری برتری های کوچکی در زبان انگلیسی وجود دارد که بصورت تیتروار و توضیحات کوتاه, دلایل این برتری را برای شما بازگو میکنیم.

کوتاه تر بودن URL انگلیسی نسبت به فارسی
شما اگر یک url فارسی را در فضای مجازی انتشار انتشار دهید , آن url هَش شده و کاراکتر های بسیار زیادی تولید میکند.
به مثال زیر توجه کنید
بهتر تایپ شدن URL انگلیسی نسبت به فارسی
شما اگربخواهید url را بصورت دستی تایپ کنید قطعا بسیار سخت خواهد بود, چون دامنه به انگلیسی است و نوشتن فارسی در کنار کلمات انگلیسی باعث جابه جا شدن کلمات فارسی میشود.
سریع تر ایندکس شدن URL انگلیسی نسبت به فارسی
بر اساس تجربیات بعضی ار سئوکاران, موتورهای جستوجوگر نسبن به url انگلیسی علاقه بیشتری دارند و آن ها را راحت تر و سریع تر تشخیص, و ایندکس میکنند. به این دلیل که هندل کردن و پاسخ دادن url انگلیسی برای سرورها اسان تر است نسبت به فارسی.البته این موضوع تجربی است واثباتش دشوار
قبل
بعدی

همانطور که در مثال زیر مشاهده میکنید url فارسی پس از انتشار در فضای مجازی هَش شده و علاوه بر تولید کاراکتر زیاد ظاهر بدی هم داراست.

اما در url انگلیسی به همان صورت قبلی خود باقی مانده است.

البته همانطور که گفته شد از بابت ارزش سئو تفاوت خاصی باهم ندارند و استفاده از هر کدام به نوع استراتیژی شما بستگی دارند. سایت های بسیاری وجود دارند که با url فارسی هم ارزش بالایی دارند. در این بحث بیشتر به تجربه کاربری UX پرداخته شده.

چند نکته مهم درباره ی URL

 1 – گوگل متوجه میشود

گوگل بسیار خوب میتواند ارتباط معنایی کلمات فارسی با انگلیسی را متوجه شود.

به عنوان مثال اگر شما در محتوایتان کلمه “سئو” را نوشته باشید و در URL همان صفحه کلمه “SEO” را بنویسید, گوگل ارتباط ارتباط معنایی این دو کلمه را متوجه میشود.

 

2 – افزونه هایی مانند Rankmath و SEO yoast نمیفهمند

یکی از شایع ترین اشتباهات در سئو , سعی کردن برای سبز کردن چراغ این افزونه هاست.

این افزونه های صرفا ربات هایی هستند که فاکتورهای سئو را یادآوری میکنند و سبز کردن چراغشان همیشه به معنی درست بودن تعیین کلمات نیست.

مانند مثال بالا اگر در محتوا کلمه ی “سئو” نوشته شده باشد و در URL کلمه “SEO” را بنویسید چراغ افزونه قرمز میشود و گذارش عدم مطابقت این کلمات را به شما میدهد.

اشتباه از افزونه است نه شما . در انتخاب کلمات کلیدی هم اکثرا این مشکل افزونه ها نمایان است.

 

 

3 – نصیحتی از زبان گوگل

معیار های بسیاری برای تعیین  url وجود دارد ،  اما بهتر است زیاد وسواس نشان ندهید.

نصب پروتکل اس اس ال (SSL)

یکی از مهم ترین قسمت های هر سایت ، امنیت آن است.

سایتی که امنیت نداشته باشد قابل اعتماد نیست و گوگل هم خیلی روی این موضوع حساس است.

SSL چیست؟

SSL مخفف Secure Socket Layer به معنی « لايه اتصال امن » است ، که درواقع  پروتکل یا مجموعه از قوانينی جهت برقراري ارتباطات امن بین سرويس دهنده و سرويس گيرنده در اينترنت است.

از اين پروتکل برای امن کردن پروتکل هاي غير امن مانند HTTP ،LDAP ، IMAP و …  اعمال میشود و محرمانه ماندن داده‌ها را در طول انتقال تضمين مي‌کند.

مثال  زیر به تفاوت یک سایت دارای SSL و بدون SSL اشاره میکند.

فعال کردن اس اس ال ssl

سایت های دارای SSL با HTTPS شروع میشوند.

https://www.hiradev.ir

 

سایت های بدون SSL با HTTP شروع میشوند.

http://www.hiradev.i

چطور SSL سایتم را فعال کنم؟

برای فعال سازی اس اس ال درواقع نیاز انجام کار خاصی نیست.

فعال سازی SSL از خدمات رایگان ارائه دهندگان هاست است.

شما میتوانید از پشتیبانی هاست خود درخواست فعال سازی SSL کنید تا برای شما فعال کنند.

 

اگر از وردرپرس استفاده میکنید افزونه ی رایگان Really Simple SSL را نصب کنید ،

بعد از فعال کردن این افزونه آدرس های HTTP سایت شما بصورت اتومات به HTTPS  تبدیل میشوند.

ناوبری صحیح (Navigation)

ناوبری یا Navigation به معنی جهت یابی و هدایت است که یکی از اصول های مهم در طراحی سایت است.

ناوبری ینی اینکه شما کاربر را به صفحاتتان هدایت کنید تا کاربر تجربه کاربری خوبی را داشته باشد و زود به هدفش برسد.

درواقع شما با یک طراحی ناوبری خوب باعث میشوید کاربرها در صفحات شما کاوش کنند تا ارزش صفحات شما بیشتر شود.

شما در سایت دیجیکالا شاهد یک ناوبری گسترده هستید که شما را سریع تر به هدفتان میرساند. یکی نقاط قوت دیجیکالا همین است.

ناوبری سایت

درمثال زیر شاهد یک نقشه ناوبری بسیار کوچک هستید که نشان میدهد چگونه صفحات به هم ارتباط پیدا میکنند.

ناوبری در طراحی سایت

استفاده از منو برِدکرامب (Breadcrumbs)

بردکرامب یکی دیگر از اصول های طراحی سایت های فروشگاهی است که در سئو موثر است .

بردکرامب یک مسیریاب در سایت های فروشگاهی است که به شما بصورت زنجیر وار صفحاتی که پشت سر گذاشته اید را نشان میدهد.

گوگل کد های بردکرامب را میخواند و دسته بندی صفحات شما را متوجه میشود.

Breadcrumbs

در مثال زیر بردکرامب استفاده شده در دیجیکالا را مشاهده میکنید…

Breadcrumb

استفاده از بردکرامب تجربه کاربری (UX) را افزایش میدهد و در سئو بسیار موثر است.

برد کرامب ها در چهار حالت ساخته میشوند:

استفاده از نشانه گذاری اسکیما (Schema.Org) در صفحات

اسکیما چیست؟

اسکیما یک زبان نشانه گذاری است که استفاده از آن باعث راحت تر و سریع تر خوانده شدن صفحات شما توسط گوگل میشود.

به عنوان مثال شما با استفاده از اسکیما به گوگل میفهمانید که این صفحه درباره ی یک فیلم است . در ادامه اسکیما از شما این اطلاعات را میخواد :

“نام فیلم” ، “توضیحات خلاصه” ، “کارگردان” ، “مدت زمان” ، “عکس” ، “سال تولید” ، “سبک” ، “نام بازیگر” ، “امتیاز” و …

شما با دادن این اطلاعات در اسکیما هم کار گوگل را راحت تر میکنید هم به محتوای خود اعتبار میبخشید.

البته…

استفاده اسکیما شامل موضوعات بسیار گسترده ای میشود ، میتوان گفت درباره ی توصیف هرچیزی اسکیما وجود دارد. مانند معرفی اشخاص ، سازمان ، نوع کسب و کار ، ستاره دار کردن سایت و …

بحث درباره ی اسکیما در این قسمت نمیگنجد.

ما در قسمتی دیگر ، آموزش کامل استفاده از اسکیما را با توضیحات لازم برای شما تهیه کرده ایم .

نمونه اسکیمای استفاده شده در معرفی فیلم

schema

استفاده درست از تگ کنونیکال (Canonical)

تگ canonical چیست؟

گاهی اتفاق می افتد که شما چند صفحه ی شبیه به هم یا مربوط به هم دارید.

مثلا شما در یک صفحه ، مقاله ای درباره ی بررسی یک مدل گوشی دارید و در یک صفحه دیگر بطور تخصصی به بررسی مدل گوشی میپردازید.

شما در دو صفحه ی جدا از هم درباره ی یک موضوع ، مقاله نوشتید که به هم مربوط هستند…

اینجاست که اهمیت بالای canonical نمایان میشود.

شما با استفاده از تگ canonical به گوگل می گویید که مقاله ی A با مقاله ی B در رابطه هستند و بهم مربوط میشوند.

گوگل در صورت لزوم به حرف شما عمل میکند و مقاله ی A را به عنوان مقاله ی اصلی ایندکس میکند و مقاله ی B را در رابطه با مقاله ی A شناسایی میکند.

به مثال زیر توجه کنید…

از صفحات B (صفحاتی که محتوای تکراری یا مربوط به A دارند) به صفحه ی اصلی از تگ کنونیکال استفاده میشود.

یعنی در تمام صفحات و حتی صفحه اصلی ، تگ کنونیکال به شکل زیر در قسمت head صفحات جایگذاری میشود.

<link rel="canonical" href="https://www.hiradev.ir/phones"/>

به عبارتی ، تمام صفحات تکراری یا مشابه ، به صفحه ی اصلی کنونیکال میشوند.

کنونیکال در سئو

استفاده از تگ کنونیکال “canonical” موضوع بسیار مهمی است و استفاده درست از آن نیازمند تجربه کافی است.

هر سئو کار حتما باید استفاده از کنونیکال را بلد باشد چون گاهی استفاده از آن بسیار حیاتی است.

برای دیدن مثال ها و توضیحات بیشتر  بر روی دکمه ی زیر کلیک کنید.

ساخت صفحه 404 با توضیحات و راهنمایی درست​

صفحه 404 چیست و چطور به وجود می آید؟

بطور خلاصه صفحه 404 یعنی بن بست در مسیر سایت .

و عامل آن اشتباه در آدرس دهی سایت می باشد. یعنی آدرسی ایجاد کنید که وجود نداشته باشد.

به مثال زیر توجه کنید…

در این مثال میخواهیم از مقاله سئو به صفحه ی تماس با ما لینک دهی کنیم.

صفحه 404 در سئو

همانطور که مشاهده میکنید ، زمانی که به آدرس اشتباهی لینک بدهیم ، با صفحه 404 مواجه میشویم . که یعنی آدرسی که شما وارد کرده اید وجود ندارد.

مواردی که باعث برخورد به صفحه 404 میشوند ، عبارتند از :

پس قبل از اینکه، از صفحه ی خود به صفحه ای دیگر لینک دهی کنید دقت لازم را به کار ببرید. به دلیل آن که…

صفحه 404 برای سئو بسیار مضر است .

فرقی ندارد در لینک دهی داخلی سایت شما اتفاق بیفتد یا لینک دهی خارجی .

تا حد ممکن از بروز 404 جلوگیری کنید.

مدیریت کردن صفحه 404

شما اگر میخواهید سایتی حرفه ای داشته باید صفحه 404 مخصوص سایت خود را طراحی کنید.

یعنی علاوه بر شباهت ظاهری به قالب سایت ، باید کاربری که با این صفحه برخورد میکند را هدایت کنید.

برای هدایت کاربر شما میتوانید لینک هایی در صفحه ی 404 خود جایگذاری کنید که کاربر دوباره به یکی از صفحات سایت شما هدایت شود.

لینک هایی مانند :

بازگشت به صفحه ی اصلی (visit Homepage)

صفحه تماس با ما (contact us)

گذارش خطا به ادمین سایت (report problem)

و …

در مثال زیر میتوانید تفاوت صفحه 404 سفارشی شده و سفارشی نشده را ببینید…

برای آموزش ساخت صفحه 404 سفارشی به صفحه زیر مراجعه کنید.

ساخت نقشه سایت (XML sitemap)

سایت مپ (XML sitemap) چیست؟

سایت مپ (sitemap) یا نقشه سایت ، یکی دیگر از قسمت های ضروری سئو است.

همانطور که از اسمش پیداست سایت مپ یک فایل راهنما برای موتورهای جستوجوگر گوگل است ،

که به منظور درک بهتر موضوعات سایت شما و سریع تر ایندکس شدن صفحات آن توسط گوگل ساخته میشود.

ساختار سایت مپ ، نمودار شبکه ای از اتصال صفحات شما به یکدیگر است ،

که بصورت دسته بندی شده و منظم صفحات سایت شمارا به گوگل معرفی میکند.

نقشه سایت sitemap

سایت مپ ها در نوع HTML و XML استفاده میشوند:

1 - نقشه سایت HTML

در HTML ، نقشه سایت قابل دیدن است و برای راهنمایی کاربردان ، جهت آگاهی از مسیر سایت ساخته میشود.

2 - سایت مپ XML

در XML ، نقشه سایت توسط کاربر قابل دیدن نیست ، و برای راهنمای موتور های جستجوگر ساخته میشود.

اهمیت استفاده از سایت مپ آنقدر بالاست که اگر شما از آن استفاده کنید ،

حتی اگر لینک سازی خوبی هم نداشته باشید ،

گوگل باز هم میتواند صفحات با اهمیت شمارا شناسایی کند.

پس استفاده سایت مپ یک امر ضروری است.

روش ساخت سایت مپ (XML sitemap)

بطور کلی 3 روش برای ساخت سایت مپ وجود دارد.

2 روش اول بسیار آسان است اما روش سوم نیاز به مهارت کدنویسی دارد.

1 - مراجعه به سایت xml-sitemaps

2 - دانلود افزونه وردپرس

3 - نوشتن بصورت دستی

برای آموزش ساخت سایت مپ و ثبت آن در گوگل سرچ کنسول بر روی دکمه زیر کلیک کنید…

بررسی وضعیت خزش و پیگیری ارور های سری (3xx , 4xx , 5xx)

بررسی وضعیت خزش

همانطور که میدانید

پس از آنکه مطلبی در سایت که آپلود میکنید، خزنده های گوگل شروع به خزش درون صفحات سایت شما میکند،

و پس از بررسی محتویات سایت شما در نهایت رتبه شما را مشخص میکند.

یکی از موضوعاتی که همیشه باید حواستان به آن باشد، رفع خطا هایی است که باعث ایجاد مزاحمت در خرش کراولر ها یا خزنده های گوگل میشوند.

شما میتوانید از طریق اتصال به google search console این خطا ها را پیدا و رفع کنید.

سایت هایی که این خصوصیات را دارند بهتر و سریع تر خزش در آن ها صورت میگیرد:

کراولر های گوگل

پیگیری ارور های سری (3xx , 4xx , 5xx)

برای اینکه بتوانید ارور های مربوط به اتصال سایت خود را بررسی و رفع کنید،

در مرحله اول باید آن هارا بشناسید .

ارور های سری 300 ، 400 و 500 هر کدام معنی و مفهوم خود را دارد.

برای توضیح مفهوم این ارور ها وارد صفحه زیر شوید

5/5 - (1 امتیاز)